Surat Sudah Sampai

Surat Sudah Sampai

Alhamdulillah, surat yang ditunggu-tunggu dah pun sampai. Surat Jemputan Konvokseyen UTM selamat tiba. Girang sungguh hati ini. Konvokesyen akan diadakan pada 23 hingga 26 September ni. Ahhh pening, aku kena sisi ke 5. Hari Isnin 26 September. Dah la raptai hari Jumaat 23 September. Lamanya nak kena tunggu kat sana. Wajib hadir pulak tu. Boleh ke escape raptai? Ohoo.. banyak benda nak kena beli. Sekarang ni terfikir nak pakai apa ye. Nak berbaju melayu? sekarang ni kalau tempah sah-sah tak … [Read more...]

Duit Seringgit Sompek

images

Duit Seringgit Sompek, originally uploaded by KHAIRUL AMRAN. Duit seringgit yang dah koyak ni tak laku lagi. Duit yang rosak akan dilupuskan oleh bank. Tapi kalau kita hantar kat bank dia terima ke? Kang bank ambik saja tak bayar balik buat rugi je. Aku pelik juga nengok duit singgit ni macam kena gunting lat tepinya. Sapa la punya keja. Biasanya budak sekolah ni yang buat. Sebab aku pernah tengok kat kantin sekolah dipamerkan kekreativitian murid sekolah zaman sekarang. Bukan setakat … [Read more...]

Bermesra Dalam Hujan

Bermesra Dalam Hujan

Pernah tak nampak penunggang motosikal berteduh bawah jejambat dikala hujan? Kesian kan kepada mereka ni. Dah la basah kuyup, sejuk mengiggil pulak tu. Tapi ada yang suka ambik peluang waktu ni. Pasangan bercinta yang basah naik moto mesti rasa seronok. Sambil berkepit rapat atas motor, sambil-sambil memanaskan badan masing-masing. Malu dah dibuang jauh-jauh. Apa yang penting adalah kesedapan. Inilah dia umat akhir zaman. Perkara macam ni pun dah tak malu nak buat. Kawasan lalu lalang yang ramai … [Read more...]

Resipi Nasi Goreng Kampung Mudah Untuk Bersahur

Gambar Hiasan je

Teringat masa bujang-bujang dulu. Bila malas nak keluar makan sahur aku suka masak nasi goreng. Menu simple je. Senang nak buat dan tak mengecewakan. Kadang-kadang beli kat kedai rasa je sedap, tapi cara penyediaannya tak bersih. Bahannya pulak boleh buat aku botak kepala. Bila dah kawin, aku try masak resepi ni untuk bersahur. Nasi goreng kampung yang dicipta khas oleh aku. Tak tiru sapa-sapa punya tau. Terbukti... resipi ini buat isteri aku menjilat jari. Hehehe. Resipi Nasi Goreng Kampung. … [Read more...]

Makanan Di Bazar Ramadhan Macam Nak Bagi Itik Makan

Bubur Hangit

Baru semalam aku menjejak kaki ke Bazar Ramadhan. Sebelum ni juadah berbuka puasa isteriku masak di rumah. Tapi entah kenapa semalam aku teringin nak tengok bazar AU1 Keramat Permai. Bazar yang bergabung dengan pasar malam hari Isnin tu nampak terlalu sesak dengan kenderaan keluar dan masuk. Agak menyesakkan. Aku mula mencari-cari makanan. Biasalah, bila berpuasa ni nafsu makan mengalahkan naga kelaparan. Rasa macam semua nak beli. Kalau air tu, rasa macam nak buat mandi je. Aku beli bubur … [Read more...]

Bersedia Menikmati Kenaikkan Harga Barang

Sudahkah kita bersedia dengan kenaikkan harga barang?

Bulan Ramadhan dam masuk hari yang ke 9. Harap-harap tubuh badan dah dapat menerima cara hidup yang baru. Satu cara hidup yang lebih baik dan lebih teratur. Begitu juga dengan ibadat kita. Moga-moga berjemaah di masjid, solat sunat, tadarus al Quran dan amalan-amalan lain akan sebati dengan jiwa kita. Itulah dia bulan Ramadhan, masa yang paling sesuai untuk mentarbiah diri menjadi manusia sempurna. Sedang umat islam di Malaysia khusyuk berpuasa, satu pengumuman yang ditunggu-tunggu telah tiba. … [Read more...]