Berhenti Merokok Dalam 3 Minggu? Kencing lah..

Perokok tegar jangan marah ye.. Ini cuma luahan rasa dari seorang yang tak pernah merokok.

Ada orang kata, kita boleh berhenti merokok dalam masa 3 minggu. Ahhh! mana mungkin! Itu sesuatu yang mustahil. Mana mungkin perokok tegar boleh berhenti merokok. Tunggu mati la baru boleh berhenti.

Perokok kalau dah tahap naga memang banyak alasannya untuk taknak berhenti.

Hukum?- Mufti pun merokok..
Fastwa?- Pegi jahanam dengan Fatwa.
Kesihatan?- Ramai lagi orang mati eksiden dari mati isap rokok.

Pendek kata taknak berhenti la.

Banyak jugak produk-produk yang mendakwa boleh menghentikan tabiat merokok. Kencing la…

Banyak jugak tips-tips yang diberi oleh bekas-bekas perokok untuk berhenti merokok. Kencing la..

Berjuta ringgit kerajaan habiskan untuk kempen taknak merokok.. Mengarut semua tu..

Apa nak buat dengan orang macam ni? Bukan saja yang tua bangka taknak berhenti merokok. Remaja juga ramai dah terjebak. Nak salahkan siapa. Mak bapak sendiri kaki rokok. Takkan anak-anak boleh diajar untuk tak merokok.

Nak berhenti merokok? Oh tidak! Mungkin tunggu isteri melahirkan anak tak cukup sifat. Mungkin tunggu jantung terhenti. Mungkin tunggu paru-paru kena buang sebab rosak.. Barulah nak insaf. Waktu tu semuanya dah terlambat.

Ada baiknya pihak berkuasa kuatkuasakan undang-undang menghalang orang hisap rokok. Tak kesah la dengan apa cara sekalipun. Lebih baik dikatakan zalim dan kejam menguatkuasakan undang-undang macam tu daripada dikatakan kejam menaikkan harga minyak sesuka hati.

Macam tak logik je berhenti merokok dalam masa 3 minggu. Tapi tak mustahil kan?

KHAIRUL AMRAN

Seorang manusia biasa yang menulis pandangan peribadinya di sini. Ada kalanya ia kelihatan kering dan karut kepada yang bukan ahlinya. Tulisan ini juga langsung tidak bersandarkan kepada mana-mana sanad dan kajian saintifik. Teruskan membaca di atas pilihan sendiri.

Latest posts by KHAIRUL AMRAN (see all)

Comments

  1. Amar says

    Org yg tak terjebak boleh la cakap camni. Org yg dah terjebak bukan senang nak keluar dari cengkaman rokok ni. Rokok dah ibarat sahabat dunia akhirat. Bersahabat sampai hujung nyawa, sampai mati.

Comment Policy:Your words are your own, so be nice and helpful if you can. Please, only use your real name and limit the amount of links submitted in your comment. We accept clean XHTML in comments, but don't overdo it please.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

WP-SpamFree by Pole Position Marketing