Lancang mulut

defulthumbnail

Bismillahhirrahmanirrahim. Cikgu dan mengajar, berpisah tiada. Guru dan membimbing, berpisah tiada. Siapa pun kita, bila mana ada ilmu bukan bermakna kita layak mengajar, atau membimbing, atau menyampai. Belum tentu kitanya. Benar, sampaikanlah walau dengan satu ayat. Tapi ada adabnya. Bukan sembarang menyampai, bukan sembarang cakap. Lebih tepat bukan semudah retweet. Jangan kita mengajar orang suatu […]

Cikgu

cikgu

Sebenarnya pekerjaan sebagai guru yang bergelar guru bukanlah susah sangat, hanya masuk kelas mengajar mengikut sukatan yang diberikan. Bagi homework, denda siapa yang nakal. Habis waktu sekolah balik. Bila tiba musim peperiksaan buat soalan, kemudian semak kertas bagi markah. Sampai masa pelajar cuti, kita pun cuti. Tapi untuk menjadi pendidik yaang cemerlang, gemilang dan terbilang […]

Wordless Everyday

defulthumbnail

Ini versi tanpa kata dengan kata-kata. Serius aku tak ada mod untuk menulis waktu bulan puasa ni. Aktiviti hidup lebih kepada diam tanpa kata. Dikala kawan-kawan sibuk bercerita tentang bazar ramadhan, aku semacam tak hirau. Kebenarannya aku belum pun menjejak bazar ramadhan walaupun dah 4 hari berpuasa. Pelik bukan? Tak pelik pun. Aku berazam meminimakan […]

Cara Hilangkan Bau Durian Di Tangan.

Kulit Durian Sekali!

Aku penggemar durian. Tak la sampai tahap hantu durian macam abang ipar dan adik ipar aku. Mereka tu satu bakul durian pun habis ngadap sorang. Setakat sebijik tu boleh la makan sorang. Bila balik kampung banyak penjual durian tepi jalan. Minggu lepas tergoda dengan Musang King. Apalagi berenti la kat Karak beli durian Musang King. […]