Kisah Keldai

cerita keldai

Seekor keldai telah terjatuh ke dalam sebuah perigi buta. Tuan keldai susah hati. Berhari-hari keldai merintih, namun tuannya ibarat kebuntuan mencari jalan penyelesaian. Mahu ditarik menggunakan tali, takut menyakiti, mahu dicapai guna tangan, tapi tak sampai. Pendek kata pelbagai usaha telah dibuat untuk menaikkan keldai kesayangannya itu. Akhirnya dia dapat satu akal. . Dipanggil orang kampung datang membantu. Ada yang membawa tali, ada yang membawa cangkul, ada yang membawa tangga. … [Read more...]

Kisah Si Pemecah Batu

Picture : idriskuari.blogspot.com

Dalam sebuah negeri, tinggal seorang pemecah batu. Hidupnya dirasakan sangat malang. Hari-hari hanya memecahkan batu tanpa kenal erti penat dan jemu. Tetapi hasilnya cumalah cukup-cukup makan. Sedang dia berehat kepenatan, dia melihat matahari panas terik di atas kepala. Panasnya membakar segenap inci kulitnya. "Alangkah bertuahnya menjadi matahari. Cahayanya sahaja membuatkan seluruh alam kepanasan. Malangnya nasib aku, hanya seorang pemecah batu". Bisik hati si pemecah batu. Tidak lama … [Read more...]

Masukkan Dalam Kolam Yang Besar

kolam mandi

Segenggam garam yang diletakkan dalam segelas air, akan terasa masin yang amat sangat. Tetapi cuba letakkan segenggam garam tadi dalam kolam yang besar. Pasti air tadi sedikit pun tak rasa masin. Begitu juga dengan masalah. Memendam masalah sorang-sorang pasti akan terasa azabnya. Kongsikan dengan Maha Pencipta. Insyallah masalah tersebut akan hilang. Dalam perkongsian masalah, kadangkala kita lupa. FB, Twitter dan blog jadi medium berkongsi. Sapa yang akan peduli dengan masalah kita? … [Read more...]

Kurang dan Lebih

moreless1

Kurang dan lebih atau lebih kurang? Ada banyak yang nak dikongsikan dengan kurang dan lebih ni. [info] Kurangkan cakap, lebihkan kerja. Kurangkan tidur, lebihkan berjaga malam (beribadah) Kurangkan makan, lebihkan bersenam. Kurangkan gula dalam minuman, lebihkan manisan dalam senyuman. Kurangkan komplen, lebihkan teguran membina. Kurangkan perbelanjaan, tingkatkan pendapatan. Kurangkan birokrasi, lebihkan toleransi. Kurangkan berimiginasi, lebihkan realiti. Kurangkan musuh, … [Read more...]

Tiada yang mustahil bagi seorang pakar

sagmen motivasi

Saya kagum bila tengok kawan-kawan yang baru beli domain, berblogging dalam masa singkat dah dapat PR2. Contohnya blog bro Benjy. Dalam masa tak sampai setahun berdomain dot com, benjy berjaya menaikkan ranking dan PRnya. Itulah penangan seorang pakar. Begitu juga dengan banyak perkara sekeliling kita yang saya kagum. LRT bawah tanah, KLCC, matahari, bulan, bintang, pokok, binatang dan macam-macam lagilah. Kalau difikirkan dengan akal biasa, ia mustahil untuk dibuat. Semestinya penciptanya … [Read more...]