Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu. Boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu.

Cintailah seadanya. Bencilah sewajarnya..

Bumi mana yang tidak ditimpa hujan. Lautan mana yang tidak dilanda gelora.

Macam tu la kehidupan kita. Sering dilanda ujian. Kadang-kadang ia datang dalam bentuk kesukaan, kadang-kadang ia datang dalam bentuk yang paling kita benci.

Allah tidak menimpakan sesuatu ujian kalau kita tidak mampu menghadapinya.

Kisah motivasi ini buat hati ini tenang, tenteram dan tidak lagi menyalahkan takdir. Jiwa yang di dalam keresahan dek ujian yang mendatang kadang-kadang membawa kepada kekufuran. Banyak gangguan yang datang di kala hati tidak tenang.

Sesungguhnya dengan mengingati Allah itu hati akan menjadi tenang.

Siapa yang tidak kenal dengan penulis buku ini. Ustaz Kazim Elias seorang penceramah bebas yang tidak asing lagi di Malaysia. Perkongsian yang bersahaja melalui penceritaannya sangat terkesan di jiwa. Buku setebal 317 ini mampu membuatkan kita tersenyum, ketawa dan sedih. Kadang-kadang buat hati ini geram dengan gelagat manusia yang menerima ujian. Kadang-kadang juga saya malu dengan gelagat diri tika Tuhan menguji.

Doa

Sepanjang hidup kita sudah berapa kali kita diuji? Berjayakah kita? gagalkah kita? atau kita masih terleka. Doa ini sesuai dibaca dan dijadikan amalan.

Ya Allah janganlah Engkau bebankan kami dengan beban yang berat sebagaimana telah Engkau bebankan kepada orang sebelum kami.

Ya Allah janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tidak sanggup kami pikulnya. Ampunilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tologlah kami.- Al Baqarah- 286.